söndag 20 oktober 2013

Ruben is alive!

Oojah Ruben (datorn) is alive!! :)
Tuuuusen tack igen för alla fina kommentarer, det styrker mera än vad ni vet och säkert tror!! Saknar er alla!

Nått var fel på elen i huset vi bor i så datorn var på noll med batteri!
Gårdagen gick ut på att leka leka och mera leka, från morgonen så fick vi vara på majsfälten och hjälpa till att skörda majs, de var helt kul faktist och så sjukt varmt, vi var helt slut på ca. en timme ute och jobbade och de yngsta barnen höll på till kvällen med att först skörda och sen bära majsen till huset vilket innebär några hundra meter med den tunga majsen + över ett staket och sen in i huset. Dom är sjukt duktiga och arbetar så hårt med allt dom gör, hemma i Finland har jag tungt om jag ska städa rummet.
Det var så sjukt varmt igår och det är som att ju varmare man har det om dagarna så desto kallare blir det till kvällarna sen, vi brände oss igår också hela hopen så det + iskallt om natten = Iiinte bra! 
 Hahaha å he som noo int na bikini rand igenand,,äkta KARA BONDBRÄNNO!
Vi vaknade imorse och de gick gårrr trögt å stiga upp, vi hade alla drömt nästan exakt samma dröm.
Vi var alla hemma en sväng i drömmarnas värld och fick krama om alla,,vaknade i Afrika.
Hahaha de låter så sjukt hemskt då jag skriver det sådär jag vet men eftersom jag bloggar om kvällarna så har hemmlängtan hunnit ikapp och då är det hemma vi disskuterar om för att försöka muntra upp varandra.
Idag har det faktist varit en sjukt bra dag, vi delade upp oss från morgonen och ena halvan (Leona och Johanna) for till en kyrka och jag och Fanny for till en kyrka nära gränsen till Uganda.
Det var heeeeeelt sjuuukt, ungefär 30 pers fick mera ljud ur sig än en hel kyrka i Finland,,ja skojjar int!!! De var så määktit ,dom hade lagt fram stolar dit fram var vi gäster skulle sitta och med ansiktet mot alla i kyrkan (det var en liten liten liten kyrka, lerhydda som kanske var 10 meter lång och 5 meter bred! ) sen steg dom upp en efter en med en hälsning eller meddelande och de flesta var åt oss ,dom var så tacksamma vi var där och menade att det inte var många missionärer som vågade sig dit, varför vet jag inte,,lite läskit var det för det fanns så många unga pojkar där och pojkarna här..ja kan säga så att om dom skulle fråga om jag var singel så skulle jag säga att jag hade pojkvän i Finland eller gift! Annars...jo!
Sen fick vi ge våra hälsningar och vi läste båda två ett ställe på var i bibeln som betydde något speciellt för oss, dom var så lyckliga och flera sa dom kände sig ''förvandlade'' efteråt, känslan man får när någon säger om något så simppelt man har sakt eller delat med sig,,WOW!
Känslan går inte att beskriva!
Sen blev vi bjudna på mat, saken är den ,maten här är faktist rätt god enligt mig MEN jag fattar inte sådanna mängder mat dom äter här, det är som oskojiat 3 gånger mera än man själv annars äter och när man säger att man är mätt och inte orkar äta mera etfersom man helt enkelt är mätt så tror dom att man inte gillar deras mat och tar illa upp, jag hatar och göra folk besvikna men äter jag mera så spyr jag och då tar dom illa opp,, ,äter jag inte era så tar di på näsa,,what to do?
Jaah det är enda saken som jag verkligen intte fattar mig på annars går det helt bra faktist, hade en till incident med gatobååne idag!
Jag å Fanny satt i bilen och vänta på Pastorn så länge han var på något ärende, Fanny satt i framsätet och jag bakom, båda hade fönsterna på vid gavel. Det tog inte länge före vi hade 4 barn vid bilen och frågade efter pengar, dom rörde Fanny i håret å försökte stjäla en Fanta hon hade i knät, vi ropade att dom skulle fara bort men tror faktist dom tyckte det bara blev roligare. Sen kom en äldre kille å jagade bort dem å då kom dom bara från andra sidan bilen, då kom Pastor ut och dom sprang deräkt iväg med en väldans fart! RESPEKT!
Jag är rädd dom riktit seriöst, det känns som att dom kan göra vad som hellst trots att dom är unga.
Övre bilden är köket! Nedre är gården.

 Majs å Lerfötter!

 Fin efter en runda fotbollswolley och vattenballongkrig!

 REn så ren! Nedre bilden är vårt rum som vi har nu! :)

 En söötis tjej och en bild av ett av rummen i barnhemmet! :)


Ikväll ska vi igen packa våra väskor, imrg bär det ut längre ut i buschen och det innebär ingen wc och ingen dusch på dom kommande veckorna,,greaaat!
Två saker jag kommer att upskatta när jag kommer hem ,,Människorna och att få känna sig ren.
Det är rätt jobbitg att aldrig få känna sig fullständigt ren, fasst man ''duschar'' så man blir som int ren,,kommer att sitta och borsta bort lera ett år efter att vi kommer hem.
Nåjah det blir juh ett fint reseminne! ;)
Efter en så härrlig dag så satt det fint med återligen mat och nu ska vi då packa väskorna vååra! :)

Har idag fått prata med folk hemmavid och det kändes jättebra, det styrker en så mycket bara att få höra en kännd svensk röst i andra änden! Såå annars förutom ett par envisa myggbett så mår vi bra!

Puss å Kram på er alla fina vänner och tack för era böner!

 


3 kommentarer:

  1. He e så rolit att läsa om ert äventyr. Ja bliir så glad för er skull. Ber för er! Saknar er massor.. Kraamar <3

    SvaraRadera
  2. Hallåå hörni bååne mini! I vår bordsa lmanacka pÅ köksbordet står det för idag:om föräldrar bara gör två saker-älskar sina barn och ber för dem-kommer Gud att med råge kompensera för allt annat ! Ville bara försäkra er om att vi älskar och ber och -ni är välsignade Guds barn <3 <3 <3 /anki

    SvaraRadera
  3. Tack och lov att ni hörde av er! Vi har ju blivit bortskämda med att höra från er dagligen! Ingen wc eller dusch...ni får tvätta opp er sen....hur blir det med tillgång till el och nät? Tack för att ni delar med er och lycka till ute i bushen! Girlpower och hjärtekramar!!! :)

    SvaraRadera